Nefertiti, Echnaton en Aten samen afgebeeld in KV62

Moderator: yuti

Nefertiti, Echnaton en Aten samen afgebeeld in KV62

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jun 28, 2018 11:19 am

Afbeelding

De noordelijke muur in tombe KV62 van Toetanchamon.
Van rechts naar links worden hier drie scènes afgebeeld, die volgende personen voorstellen - indien we voortgaan op de namen die boven de figuren vermeld worden:
- koning Eje/Ay met de blauwe kroon en afgebeeld met luipaardhuid, voltrekt als sem priester het mondopeningsritueel tegenover zijn voorganger, de overleden koning Toetanchamon, afgebeeld als (een) Osiris
- Toetanchamon met hoofdband wordt verwelkomd door Noet
- Toetanchamon met nemes hoofddoek omarmt Osiris, de ka van de koning volgt hem.

Nicholas Reeves stelde op p.10 van zijn artikel ‘The Burial of Nefertiti?’ (2015) dat Nefertiti afgebeeld wordt i.p.v. Toetanchamon en zag Toetanchamon in de figuur van de sem priester. Het gezicht van de godin Noet had volgens hem mogelijk de trekken van een koninklijke dame.
De namen van de figuren op deze wand zijn latere toevoegsels of werden over eerdere tekst aangebracht bij de begrafenis van Toetanchamon – samen met de scenes op de andere muren van de grafkamer waarvan de figuren niet de Amarna-verhoudingen tonen die op de noordelijke muur te zien zijn.
De wand van deze muur kon volgens Nicholas Reeves een ruimte verbergen voor de begrafenis van Nefertiti. Na onderzoek bleek dit laatste echter niet te kloppen.

Maar de iconografie op deze muur blijft vragen oproepen.
Hierover verscheen een artikel van Dr. Traugott Huber, ‘The North Wall, Tutankhamun KV62, Part I: The New Interpretation’, in Nile Magazine 14, 2018, p.9-23.
https://www.nilemagazine.com.au/

Dr. Traugott Huber maakt onder meer volgende observaties en opmerkingen…
- De sem priester heeft het uiterlijk van een jonge man (Ay was een oudere man toen hij de troon besteeg) en zou Toetanchamon zijn (net zoals Nicholas Reeves reeds zei). De Osiris links van hem heeft vrouwelijke trekken, met mogelijk een diepere betekenis van de dubbele vlegel i.p.v. vlegel en kromstaf, en zou Nefertiti voorstellen.
- Het gezicht van de overledene rechts en van de Osiris helemaal links is identiek: tweemaal de overleden Nefertiti dus.
- De koninklijke figuur waarmee de links afgebeelde Nefertiti in innige omarming afgebeeld staat zou dan Echnaton zijn.
- De gezichten van de farao met nemes en de farao met hoofdband zijn identiek, twee keer Achnaton dus. (De gezichten van beide figuren zijn verschillend met die van de overledene helemaal rechts.)
- De figuur van de godin Noet zou Nefertiti zelf zijn, maar een jongere versie van Nefertiti dan wanneer ze hier twee keer als overledene afgebeeld wordt, helemaal links en rechts. Haar afbeelden tegenover Echnaton (met een iets jonger gezicht dacht ik dan de koninklijke figuur met de nemes in de meest linkse scène) zou een bevestiging zijn van haar koningschap (van bescheiden afkomst zijnde) door het hier voorstellen van haar huwelijk met de koning.
- De ka achter de koning heeft andere gelaatstrekken dan de koning voor hem en het ka-symbool lijkt een minder verzorgde toevoeging. Dit zou Aten zijn die Echnaton vergezeld, uitzonderlijk in menselijke gedaante afgebeeld tijdens de overgang van de Aten godsdienst naar die van Amon. De linkse scène toont dan de koninklijk goddelijke Amarna triade in het hiernamaals, dus niet de god Osiris maar Nefertiti (als een Osiris), Echnaton en Aten.

Lees vooral het artikel voor veel meer details en uitleg:
Traugott Huber, ‘The North Wall, Tutankhamun KV62, Part I: The New Interpretation’, Nile Magazine 14, 2018, p.9-23.
https://www.nilemagazine.com.au/

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Nefertiti, Echnaton en Aten samen afgebeeld in KV62

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Jul 14, 2018 2:42 pm

Het argument om in de sem priester niet Ey te zien wegens zijn jonge uiterlijk vind ik niet juist. Farao's lieten zich jonger afbeelden dan ze waren - mits de welbekende uitzonderingen in het Middenrijk.
Dat de overledene rechts en Osiris links hetzelfde gelaat hebben is logisch, want de overledene wordt Osiris.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Re: Nefertiti, Echnaton en Aten samen afgebeeld in KV62

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 16, 2018 5:37 pm

Taa Seqenenre schreef:
Het argument om in de sem priester niet Ey te zien wegens zijn jonge uiterlijk vind ik niet juist. Farao's lieten zich jonger afbeelden dan ze waren - mits de welbekende uitzonderingen in het Middenrijk.

Dat de overledene rechts en Osiris links hetzelfde gelaat hebben is logisch, want de overledene wordt Osiris.

Ook andere mensen stuurden me gelijkaardige bedenkingen door.
Lees vooral het artikel in Nile Magazine voor een volledige argumentatie. Wat ik hierboven weergaf was een zeer beknopte samenvatting.
Dit gezegd zijnde, had ik graag nog een paar opmerkingen gemaakt.

Het beeld van Nefertiti dat zich nu in Berlijn bevindt is een mooi voorbeeld uit die periode van het weergeven van een “oudere” dame: Berlin ÄM 21263
http://www.smb-digital.de/eMuseumPlus?s ... detailView
Argumenten om in de figuur van de sem priester Toetanchamon te zien, vind je in het artikel ‘The Burial of Nefertiti’ (2015) van Nicholas Reeves p.10 en fig.28
http://www.factum-arte.com/resources/fi ... i_2015.pdf

Voor een identificatie van de overledene op deze noordelijke muur met Nefertiti, zie hetzelfde artikel van Nicholas Reeves, p.10. Die streepjes op de mondhoeken zouden – bekijk het hierboven vermeld beeld in Berlijn – een iconografisch kenmerk zijn van haar. Zie mijn foto’s hieronder, duidelijk op foto 5.

Het gezicht van Ay werd in zijn koninklijke tombe vernietigd en in mindere mate van een koninklijke figuur op de bark. (foto 1)

Indien we voor KV62 het argument gebruiken dat Osiris hetzelfde gelaat heeft als de overledene, dan toont Osiris in de tombe van Ay WV23 (foto 1) mogelijk het gelaat van koning Ay. En dat lijkt helemaal niet op dat van de sem priester in de tombe van Toetanchamon KV62. (foto 2)

Indien we voor KV62 het argument gebruiken dat Osiris hetzelfde gelaat heeft als de overledene, waarom hebben de overleden farao met nemes en de overleden farao met hoofdband in KV62 dan niet hetzelfde gezicht als Osiris in KV62? (foto 3)

Is het wel zo dat de overleden koning hetzelfde gelaat heeft als Osiris?
Mijn foto’s nagepluisd van alle voor het toerisme opengestelde koninklijke tombes en ook in de tombe van Seti I vind ik geen overtuigend voorbeeld. (foto 4)
Persoonlijk vind ik dat er in KV62 heel veel zorg besteed werd om het gezicht van de overledene rechts en van de Osirisfiguur helemaal links identiek weer te geven. (foto 5) Evenals beide bijna identieke gezichten van de farao’s met nemes en hoofdband. (foto 3)

Eigenaardig is dus dat de overledene helemaal rechts (met de naam Toetanchamon) niet hetzelfde gelaat heeft als de overledene met nemes (met de naam Toetanchamon) en de overledene met hoofdband (met de naam Toetanchamon).
Want men slaagde er wel in om de overledene helemaal rechts en de Osiris figuur helemaal links hetzelfde gelaatstrekken te geven, maar niet diezelfde gelaatstrekken te geven aan de overledene met nemes en de overledene met hoofdband ?!?

Dat de teksten mogelijk later aangebracht werden of over andere geschilderd werden, kan misschien afgeleid worden van een minder verzorgde toevoeging van het ka teken in KV62 zoals Dr. Traugott Huber in Nile Magazine zegt. Het lijkt ook dat er in KV 62 oorspronkelijk te weinig plaats hiervoor voorzien was tussen het plafond en het hoofd van de figuur. Vergelijking van de ka tekens in KV62 en in WV 23 op foto 6.
Maar ik zag ook een minder zorgvuldige tekst tegen de uraeus van de sem priester. Misschien werd begonnen aan de tekst zonder “voorontwerp” en werd de grootte niet goed ingeschat. Overhaast aangebracht voor de begrafenis van Toetanchamon… dat kan inderdaad goed zijn, maar toch in contrast met de zorgvuldige afwerking van de figuren zelf!

En er is nog iets waar ik mezelf vragen over stel. Misschien duidt het op niets en het is me pas te binnen gevallen terwijl ik dit hier aan het schrijven was, maar er zijn slechts drie figuren op de noordelijke wand waarvan het oog de prominente driehoek heeft van achteraan het Horusoog: de overledene rechts, de Osirisfiguur helemaal links en de ka-figuur (zie foto 5 en mijn tweede foto in mijn eerste bericht hierboven). Gezien de connectie Horusoog en Osiris vraag ik me af of dit niet zou kunnen duiden op de overledene die een Osiris werd… en dat de ka-figuur inderdaad oorspronkelijk Aten voorstelde en dat er door dit Horusoog nadruk gelegd werd dat Aten een Osiris element in zich had? Overgang staatsgodsdiensten Amarna-Amon? Want raar weer dat beide farao figuren met nemes en hoofdband die extra lijn na het oog niet hebben. Maar dit kan ook een redenering van me zijn naar en ten gunste van de theorie van Dr. Traugott Huber… het schoot me daarnet gewoon te binnen.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Foto 6
Afbeelding