verschillende priesters

Moderator: yuti

verschillende priesters

Berichtdoor dolfijntje » Ma Nov 13, 2006 10:03 pm

Hallo,

Ik vroeg me af wat de taken van de priesters waren. Hebben zij allemaal verschillende of dezelfde?
De zonnegoden waren ten slotte de machtigste en meest belangrijke, dus ik ga er van uit dat zij grotere ceremonies of zo hadden...

alvast bedankt
dolfijntje

Berichtdoor Anneke » Di Nov 14, 2006 1:48 am

Er was een vrij gedetailleerde hierarchie van priesters.
Er waren ook heel wat verschillende priesters:

hem netjer = god's dienaar
wab priester = assistent voor de hem netjer
kher heb = lector priest
sem priester = priester voor een doden culte
hem netjer n tepy = hoge priester
wer mau = "grote ziener" (hoge priester van de zonnegod Re)
wer kherp henut = "grote directeur van de kunstenaars" (hoge priester van de god Ptah)
en nog veel meer.

De priesters waren naast godsdienstige dienaren ook degenen die de administratie van de tempels bijhielden. Dit was een grote verantwoordelijkheid, omdat sommige tempels zeer groot waren en veel land en dienaren telden. De grote tempels hadden hun eigen voorraad kamers, hun eigen vee, en nog veel meer.

In de tempels hadden de priesters verschillende functies. Zij hielden de tempel draaiende, maar er zijn ook verschillende religieuse rites die ze uitvoerden. Dit kon varieren van het aankleden van de beelden van de god / godin, tot het dragen in processie van een beeld van de god / godin, tot het reciteren van hymnes.

Er waren ook zangeressen en systrum spelers (een soort ratel) in de tempels. Deze functie werd ook wel uitgevoerd door de vrouwen en dochters van hoog geplaatste ambtenaren.

Van wat ik gelezen heb varieerden de taken van priesters nogal. Niet alleen waren er verschillende goden en godinnen, maar bepaalde functies kunnen ook nog gevarieerd hebben over de ruim 3000 jaar dat het oude egypte bestond.

Hoop dat dit niet te vaag is :)
En misschien kunnen anderen ook nog wat aanvullen?

Misschien wel waard om te zeggen dat ze niet echt te vergelijken waren met de priesters die wij heden ten dage kennen uit de kerk :wink:
Gebruikers-avatar
Anneke

priesters2

Berichtdoor dolfijntje » Di Nov 14, 2006 9:47 am

Hartelijk dank, dit was erg interessant.
Ik vraag me wel af wat dan de priesters van de zonnegoden waren.
Misschien als je me even daarmee nog wil helpen? Of he je misschien boeken die je kan aanraden?
groetjes
dolfijntje

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 14, 2006 8:29 pm

De aanduiding ‘zonnegoden’ is misschien op het eerste zicht een ongebruikelijke naam, maar eigenlijk nog zo gek niet.
Re (of Ra, want geschreven r’) was dus niet de zon, maar de zonnegod. Aton (of Aten) was de zonneschijf, m.a.w. eigenlijk meer het hemellichaam dan Re.
Maar Re werd ook vereenzelvigd met andere goden, zoals Re-Atoem, Re-Horachte, Amon-Re, Chnoem-Re.
Re is zeker één van de belangrijkste goden – zoniet de belangrijkste - geweest in het oude Egypte; zelf gedurende de Amarna-periode, toen andere goden niet meer officieel aanbeden werden, bestond Re nog, o.a. in de vorm van Re-Horachte.

Het is mogelijk dat gedurende de eerste dynastieën het woord r’ meer als een aanduiding was voor de zon zelf, en de eerste verwijzing naar Re als zonnegod stamt wellicht uit de regering van Peribsen (eind 2de dyn.).
Tijdens de regering van Netjerichet (Djoser, begin 3de dyn.) bestond denk ik al een schrijn in Heliopolis voor Re.
De god Re won echter pas aan belangrijkheid tijdens de vierde dynastie; toen koningen hem in hun titel vernoemden: ‘Zoon van Re’ (of Sa Ra). De farao’s van de vijfde dynastie bouwen zelfs zonnetempels.
Ik meen dat de ‘voorleespriester’ of de ‘ritualist’, de lector priest ‘kher heb’ reeds vermeld hierboven door Anneke (dragen soms een papyrusrol in afbeeldingen), ooit als eerste vermeld werd in connectie met de Re-cultus in Heliopolis.

De belangrijkste cultusplaats voor Re was dus Heliopolis (Griekse naam (helios=zon), oud-Egyptisch: Ioenoe, nu deel van Cairo: el-Matariya).
Hier werden de ‘Benoe’-vogel ( zie ook: viewtopic.php?t=472&highlight=feniks&mforum=prkmthetegyptef )
en de ‘Mnevis’-stier aanbeden als manifestaties van Re.
Er moet hier een enorme tempel gestaan hebben voor Re, maar omdat de meeste stenen van de tempels en andere gebouwen gebruikt geweest zijn voor de opbouw van Cairo blijft er weinig over van Heliopolis. Ergens meen ik gelezen te hebben dat er in het Nieuwe Rijk wel tien tempels voor Re zouden bestaan hebben in Heliopolis.
Nu staat daar nog de obelisk van Sesostris I (uit het Midden Rijk, ong.20 meter hoog), en daar niet ver vandaan zijn graven gevonden van hogepriesters van Re uit het Oude Rijk.

Het spijt me dat ik je geen specifiek boek hierover kan aanraden, want ik heb er geen dat uitsluitend over dit onderwerp handelt. :oops:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Nov 14, 2006 10:40 pm

Quote dolfijntje :............... boeken die je kan aanraden?

The Cult of Ra: Sun-Worship in Ancient Egypt by Stephen Quirke

Book Description
Did the ancient Egyptians believe in many gods, or was it one god in many guises? The answer lies in the special relationship between the sun god Ra and the king, in his central title "Son of Ra." Stephen Quirke draws together recent advances in our understanding of the cult of Ra, from the third millennium BC. to the Roman conquest of Egypt and the rise of Christianity. He explores the Egyptian sources for the character of Ra, his pivotal role in creation, and the way in which the Egyptians expressed the world as physical matter unfurling from the sun. Through select inscriptions and manuscripts the reader enters the closed world of the king as he carried out his principal function, to maintain life itself. With prayer, sacrifices, and the power of knowledge, Pharaoh ensured the smooth passage of the sun hour by hour through the sky. The epicenter of the cult was the temple of Ra at Iunu (the Heliopolis—"city of the sun"—of the ancient Greeks). All but inaccessible within the urban spread of modern Cairo, the sacred precinct of Iunu formed the greatest religious complex of ancient Egypt. Excavations at the site offer a glimpse of vanished magnificence, echoed in displaced monuments within Egypt and around the globe, and in better-preserved sites inspired by the solar city, such as Karnak and Tanis. Pyramids and obelisks represent the outstanding architectural and engineering achievements of ancient Egypt, and here their precise links to the sun cult are examined. The book closes with an account of Akhenaten, the most exclusive son of Ra, who transformed the Ra cult into the royal worship of the sun-disk, Aten. From this richly rewarding and provocative book we learn just how central the sun and its cult were to ancient kingship and personal belief in the Valley of the Nile. 92 illustrations.

About the Author
Stephen Quirke is a curator at the Petrie Museum of Egyptian Archaeology, University College, London. He specializes in ancient Egyptian manuscripts, particularly of the Middle Kingdom. His many publications include The Administration of Egypt in the Late Middle Kingdom, Who Were the Pharaohs?, Ancient Egyptian Religion, Hieroglyphs and the Afterlife, and The British Museum Book of Ancient Egypt (with Jeffrey Spencer).

http://www.amazon.com/Cult-Ra-Sun-Worsh ... 0500051070
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Di Nov 14, 2006 11:51 pm

En daarnaast was ook de Aten een zonnegod.
De koning was altijd een van de hoge priesters van het land, en er zijn scenes waar we Akhenaten in een tempel zien:
Afbeelding

Afbeelding

In beiden zie je de koning voor een offertafel met eten (brood, wijn, bier, eend, rund, vruchten etc) en lotus bloemen.

In de tweede tekening is de koning te zien met een wierrook brander voor het altaar.
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Priesters

Berichtdoor gaspard » Ma Okt 07, 2013 12:10 am

Beste forumleden,
Wat is het verschil tussen een sem priest en een High Priest of Ptah @Memphis?
Met dank!
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: verschillende priesters

Berichtdoor yuti » Ma Okt 07, 2013 11:01 am

Gaspard,
Wat ik er van weet is dat de naam van Sempriester (of Setempriester) ten tijde van het Oude, Nieuwe en Middenrijk de functie had van ‘Hogepriester van Osiris’. Hij maakte de dienst uit in de dodentempels. Je zou hem kunnen omschrijven als bemiddelaar tussen koning en godheid. (Er werden hem verschillende taken toebedeeld, o.a. de verantwoordelijkheid voor de toewijzing van offers aan de goden en beelden van goden….)

Wat de Hogepriester van Ptah betreft:
Imhotep (Immutef) was vizier onder koning Djoser, tevens architect, raadgever en hogepriester van Ptah en Re. Duizenden jaren later werd hij vereerd als godheid en dan specifiek als de zoon van Ptah. (Ptah wordt trouwens op gelijkaardirge manier afgebeeld maar wel gemummificeerd).

De Hogepriester van Ptah resideerde in Memphis (de plaats waar ook de tempel van Ptah zich bevond). In de 18de dynastie (vanaf de regering van Amenhotep III) was het gebruikelijk om naast de titel van Hogepriester van Ptah ook de titel van Sempriester aan te houden. De regalia van Imhotep werden van dan af overgenomen door de Sem-priester. (Een korte pruik met een zijdelingse haarlok, panter huid…).

Ik verwijs daarvoor even naar je favoriete prins Khaemwaset, maar daar weet je meer van dan ik.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor dua nefer anpu » Wo Okt 30, 2013 1:08 pm

Ik ben meer voor de sem-priester.

Ik vind het wel interessant wat ze doen bij de mummieficaties.
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor gaspard » Do Okt 31, 2013 3:50 pm

Yuti,
Hoe verklaar je dat prins Khaemwaset(zoon van Ramses III)ondermeer volgende titels had:
-Sem priest of Ptah
-High Priest of Ptah in Memphis
Ik heb het hier wel degelijk over de zoon van Ramses III en NIET over de zoon van Ramses II
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Do Okt 31, 2013 5:06 pm

Yuti,
Je zegt dat een High Priest of Ptah ook een sem priest was.
Voor Khaemwaset(zoon van Ramses III)klopt dit(alhoewel Kent Weeks zijn twijfels heeft of Khaemwaset van QV 44 ooit wel High Priest is geweest)maar voor Khaemwaset(zoon van Ramses II)klopt dit niet.
Khaemwaset(zoon van Ramses II)was High Priest of Ptah,maar ik heb nog nergens gezien dat 1 van zijn titels sem priest was.
Volgens mij heeft een sem priest enkel een functie bij een begrafenis.
wat is je mening hierover?
Uiteraard dat iedereen van dit forum mag antwoorden :D
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor yuti » Do Okt 31, 2013 9:55 pm

“Yuti,
Je zegt dat een High Priest of Ptah ook een sem priest was”

Ik merkte op dat het “ In de 18de dynastie (vanaf de regering van Amenhotep III) gebruikelijk was om naast de titel van Hogepriester van Ptah ook de titel van Sempriester aan te houden”. Maar functies evolueren in de tijd. Toch zien we in de 19de dynastie iets gelijkaardigs optreden.
Khaemwaset de zoon van Ramses II werd Sempriester van Ptah in Memfis (jaar 16 ) op 20 jarige leeftijd en pas veel later Hogepriester van Ptah na de dood van Hogepriester Hoej.
Van Khaemwaset (graf Q44 -zoon van Ramsès III) zou er echter geen bewijs zijn dat hij Hogepriester van Ptah was. Zijn functie van Sempriester was beperkter. Sommigen beweren dat zijn graftombe in Thebe er op zou kunnen wijzen dat hij geen sempriester was in dat deel van Egypte. (Ik laat in het midden dat er ook geen bewijs is dat hij de functie van Hogepriesters van Ptah niet heeft bekleed.)
De hogepriester van Memfis verwijst steeds naar Ptah, dus naar de begrafeniscultus. De functie van Hogepriester hield echter wel meer in dan dat (plaatsvervanger van de farao in de tempel....). We zien later een verband in de regalia van de Hogepriester van Ptah en de sempriester. Beide titels werden na Pepi I soms gecombineerd zoals ik reeds zei. Het onderscheid is dan ook niet altijd duidelijk.
We weten dat een sempriester naar de begrafeniscultus verwijst. Khaemwaset (de zoon van Ramses II) was eerst sempriester, herbouwde later het serapeum en voerde de begrafenisriten uit voor de Apisstieren. Soms zie je ook de oudste zoon of opvolger optreden bij het mondopeningsritueel als sempriester.
Je ziet dat deze Khaemwaset meerdere functies combineerde. Door al die combinaties van functies vind ik in de tijd geen bewijs dat een sempriester in de uitoefening van zijn functie zich louter beperkte tot het begrafenisritueel maar ik vermoed het wel.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor gaspard » Vr Nov 01, 2013 2:23 pm

Yuti,
Je vermeldt dat het twijfelachtig is dat Khaemwaset,de zoon van Ramses III,de titel van High Priest of Ptah zou gehad hebben.
Op de website van Anneke Bart zie je een opsomming van alle High Priests en Khaemwaset uit QV44 staat daarbij vermeld.
Kent Weeks vermeldt dat Khaemwaset in QV 44 de titel van High Priest zou gehad hebben maar dat niets in zijn graf aantoont dat hij deze voorname titel had.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Vr Nov 01, 2013 2:39 pm

Kan iemand van het forum me duidelijk uitleggen wat het verschil is tussen:
-een sem priest
-een High Priest of Ptah
-een Inmutef priest
Yuti beweert dat je eerst sem priest werd en later eventueel High Priest (dat begrijp ik)
In het graf van Khaemwaset(QV 44)staat de Inmutef priest 6 maal afgebeeld.
Hassanein en Nelson(in hun boek "La tombe du prince Khaemouaset")zeggen dat het 6 keer gaat over Horus als Iunmutef priest.
Die Iunmutef priest heeft de typische haarlok van een jonge persoon,draagt het typische luipaardvel en heeft een ureus.
ik veronderstel dat de Iunmutef priest in QV 44 een god is vermits hij een ureus heeft.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Za Nov 02, 2013 12:47 am

Waarom heeft de Iunmutef priest in het graf van Seti I geen ureus?
In het graf van Khaemwaset(QV44)heeft de Iunmutef priest wel een ureus.
Waarom dat verschil?
Gebruikers-avatar
gaspard

Volgende

Terug naar Goden, geloof en priesters