25.10.2007 - 24.02.2008: Thebe tentoonstelling in Praag

Moderator: yuti

25.10.2007 - 24.02.2008: Thebe tentoonstelling in Praag

Berichtdoor Abusir » Wo Okt 31, 2007 10:15 am

THEBES. THE TOWN OF GODS AND PHARAOS
(25.10.2007 – 24.02.2008)

This exhibition introduces Thebes, one of the most important urban and religious centers of antiquity, illustrating its historical development from early settlement in primeval times to the arrival of Christianity in the first centuries A.D. The most valuable Egyptian artifacts from Czech and Slovak collections are on display, supplemented by selected exhibits from German museums.

Naprstek Museum of Asian, African and American Cultures
Betlemske Namesti 1
Praag 1

http://www.aconet.cz/npm/eindex.html
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 06, 2007 4:56 pm

Hmmm ... interessant, ik heb daarnet eens gekeken wat me een bezoekje aan Praag zou kosten; ben er nog nooit geweest.

Wacht ik heb het hier ergens opgeschreven: vliegtuig op 24/12 en 31/12/07 heeft wel een hele lage prijs: ongeveer 100 euro per persoon heen en terug, taks inbegrepen.
Wie wil er ook vliegen met kerst- en niewjaaravond? IK eigenlijk wel, maar ik vrees ervoor wegens tijdsgebrek ... en ik gebruikte nu bijna een krachtterm, ware dit geen deftig forum.
Hes-hes dan maar. :wink:

Vriendelijk van Abusir om ons dit te laten weten ook, want als ik het goed voor heb post hij dit vanuit Egypte ... hij is momenteel aan het werk in Abusir Zuid.
Veel succes Abusir!
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Catalogus 'Thebes. City of Gods and Pharaohs'

Berichtdoor Abusir » Ma Nov 26, 2007 11:45 am

Catalogus 'Thebes. City of Gods and Pharaohs'

Naar aanleiding van de Thebe tentoonstelling in het Naprstek Museum in Praag is er ook een uitgebreide tweetalige (Engels en Tsjechisch) catalogus gepubliceerd:

Jana Mynarova - P. Onderka (eds.), Thebes. City of Gods and Pharaohs, Praag 2007, ISBN 978-80-7036-216-7, 335 pagina's, +100 zwart-wit foto's en plannen.

Inhoud:
- P. Onderka, Czechoslovak Egyptologist Jaroslav Cerny, 15-20.
- J. Cerny (+), Ten Months on Excavations in Egypt, 21-34.
- P. Vlckova, Theban Area before 2000 BC, 37-48.
- P. Vlckova, The Theban Area in the End of the 11th Dynasty and in the Middle kingdom, 49-62.
- P. Onderka, Montu. Lord of Thebes, 63-64.
- R. Landgrafova, Biographical Inscriptions of the 11th Dynasty, 65-70.
- J. Mynarova, Thebes in the Second Intermediate Period, 71-80.
- J. Mynarova, The Burial at Qurna (17th Dynasty), 81-82.
- J. Mynarova, Thebes in the Early New Kingdom, 83-88.
- J.M. Galan, Tomb-Chapels of the Early 18th Dynasty at Thebes, 89-102.
- J. Janak, Amen, 103-105.
- C.E. Loeben, Thebes in the Amarna Period: Akhenaten, a Revolutionary of Temple Architecture, 106-118.
- F. Kampp-Seyfried, Thebes in the Post-Amarna Period and in Ramesside Times, 119-124.
- P. Onderka, Deir el-Medina, 125-128.
- H. Navratilova, Sennefer, 129-132.
- H. Navratilova, Thebes in the 20th Dynasty, 133-140.
- J. Janak, Texts for Reaching the Afterlife from the Royal Tombs, 141-146.
- H. Navratilova, Medinet Habu, 147-150.
- H. Navratilova, Funerary Temples, 151-160.
- A. Niwinski, The Story of Thebes in the Third Intermediate Period, 161-172.
- A. Niwinski, The Royal Cache at Deir el-Bahri, 173-176.
- A. Niwinski, The Bab el-Gusus Tomb or the Second Caxhe of Deir el-Bahri, 177-180.
- P. Onderka - W.J. Pestle, Thebes under the Nubian Pharaohs, 181-188.
- L. Bares, Thebes in the Late Period, 189-194.
- L. Bares, Khabbash, 195-196.
- F. Coppens, Ptolemaic and Roman Thebes, 197-206.
- F. Coppens, The Theban Temples in the Ptolemaic and Roman Period, 207-210.
- F. Coppens, Herwennefer and Ankhwennefer. Thebes and the Last Native Pharaohs (206-186 BCE), 211-214.
- Catalogue of Objects, 215-314.
- Abbreviations and Bibliography, 315-335.

Prijs: 280 Tsjechische kronen (ca. 10-11 euro) bij aankoop in het museum zelf. De kostprijs voor het buitenland ken ik momenteel niet, maar ik laat het zeker weten zodra ik met Pavel Onderka heb gesproken.
Abusir

Berichtdoor Jef » Ma Nov 26, 2007 1:45 pm

Is deze tentoonstelling eenmalig, of gaat deze nog naar andere steden ?

Weet iemand dat.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Abusir » Ma Nov 26, 2007 3:55 pm

Jef schreef:Is deze tentoonstelling eenmalig, of gaat deze nog naar andere steden?

De tentoonstelling gaat eveneens door in Bratislava, Slowakije (vanaf maart 2008) en verhuist mogelijk daarna naar Finland. Gesprekken met enkele Duitse musea zijn momenteel nog aan de gang, dus het zou kunnen dat de tentoonstelling in 2009 een of meerdere musea in Duitsland aandoet. Zodra er meer duidelijk hieromtrent is, laat ik het zeker weten op dit forum.
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 27, 2007 12:32 am

Abusir schreef:
Catalogus 'Thebes. City of Gods and Pharaohs' De kostprijs voor het buitenland ken ik momenteel niet, maar ik laat het zeker weten zodra ik met Pavel Onderka heb gesproken.

Dit interesseert me zeker. Ik had al eens gezocht of er een catalogus over de tentoonstelling bestond.

Ik zou het erg op prijs stellen Abusir, indien je ten gepaste tijde iets liet weten over de mogelijkheid om dit te bestellen.

Even dat ISBN nummer ingevoerd op het internet, (dan moest ik je niet verder lastig vallen), maar dan kwam ik bij:

http://www.ub.uni-heidelberg.de/helios/ ... 10_22.html
Historie sberatelství antických památek v ceských zemích - A history of antiquities collecting in the Czech lands / Marie Dufkova ... editorky. - Praha : Univerzita Karlova v Praze [u.a.], 2006. - 183 S. : zahlr. Ill. - (Editio monographica Musei Nationalis Pragae ; 2)
Text tschech., Zsfassung in engl. Sprache
ISBN 80-7036-216-2 - ISBN 978-80-7036-216-7

http://www.kubon-sagner.de/buch/neu/141_2007_05.html
4720972 Band 2:
DUFKOVA, M.; ONDREJOVA, I. (EDS.): Historie sberatelstvi antickych pamatek v ceskych zemich. A History of Antiquities Collecting in the Czech lands. Praha, Narodni muzeum, 2006. ISBN 978-80-7036-216-7. 184 S., zahlr.Fotos, Reg., Text in Engl. , 40,00 Euro
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Abusir » Di Nov 27, 2007 9:50 am

Philip Arrhidaeus schreef:Even dat ISBN nummer ingevoerd op het internet, (dan moest ik je niet verder lastig vallen), maar dan kwam ik bij

Dat is inderdaad opmerkelijk, aangezien ik gisteren het ISBN nummer rechtstreeks uit de catalogus heb gekopieerd. Pavel Onderka, de curator van de tentoonstelling en samen met mijn collega Jana Mynarove editor van de catalogus, bevindt zich momenteel in Nubia (campagne met een Canadees team in Meroe), maar is terug in Praag volgende week. Ik hoop dan uitsluitsel te krijgen omtrent de verkoop (prijs, werkwijze) van de catalogus in het buitenland en ik laat dan zeker een berichtje verschijnen op het forum.
Abusir

Berichtdoor Jef » Di Nov 27, 2007 1:37 pm

Abusir schreef:
Jef schreef:Is deze tentoonstelling eenmalig, of gaat deze nog naar andere steden?

De tentoonstelling gaat eveneens door in Bratislava, Slowakije (vanaf maart 2008) en verhuist mogelijk daarna naar Finland. Gesprekken met enkele Duitse musea zijn momenteel nog aan de gang, dus het zou kunnen dat de tentoonstelling in 2009 een of meerdere musea in Duitsland aandoet. Zodra er meer duidelijk hieromtrent is, laat ik het zeker weten op dit forum.

Zou fijn zijn als de tentoonstelling ook nog in Duitsland gehouden zou worden. Mogelijk kan ik een bezoek dan combineren met mijn zomervakantie. Dus mocht je in de toekomst hier meer over weten .........graag dit nieuws dan posten. :welldone:

Ik ben ook geinteresseerd in de catalogus.

Dus als er nieuws hierover te melden is, zoals prijs en besteladres dan hoor ik het graag.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Abusir » Vr Jan 04, 2008 12:49 pm

Jef schreef: Ik ben ook geinteresseerd in de catalogus. Dus als er nieuws hierover te melden is, zoals prijs en besteladres dan hoor ik het graag.

Voor iedereen die in de catalogus van de Thebe-tentoonstelling geinteresseerd is, zijn er twee mogelijkheden om het volume te bekomen - en helaas is het in beide gevallen een vrij kostelijke zaak:
1. Een bezoekje aan Praag en het Naprstek museum, alwaar het volume de koop staat voor 10,50 euro.
2. Een bestelling via Pavel Onderka (egypt.npm@aconet.cz), maar dan kost de catalogus, met verzendkosten, ongeveer 100 euro - wat toch wel een enorm verschil is. Misschien de gelegenheid om eens een bezoekje te brengen aan Praag? De tentoonstelling loopt nog tot eind februari (maar breng wel warme kledij mee :D ).
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 26, 2008 8:20 pm

Niet voor 't een of 't ander, maar de catalogus 'Thebes. City of Gods and Pharaohs' is een zeer interessant werk.

Niet enkel voor de besproken voorwerpen van de tentoonstelling, maar zeker door de uitmuntende artikels die samen meer dan 200 bladzijden bedragen (weliswaar tweetalig, dus neem er de helft van).

Er wordt een uitstekend beeld over de geschiedenis van Thebe geboden, met veel gebundelde informatie. Zie de inhoud welke Abusir hierboven plaatste.

Iedereen die de hand op een exemplaar kan leggen zal mijn enthousiasme begrijpen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Jan 26, 2008 9:58 pm

Wij zijn de zomervakantie aan het plannen, en zoals het er nu uitziet gaan we via Praag en Wenen richting Kroatië.
De bedoeling is dat we in Praag en Wenen die Musea aan doen die een Egyptische collectie hebben.
Het boek 'Thebes City of Gods and Pharaohs' wil ik voor diegene die er belangstelling voor hebben wel meebrengen (als het dan nog verkrijgbaar is) en dan later als we weer thuis zijn aan U opsturen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Abusir » Ma Jan 28, 2008 10:57 am

Jef schreef:Wij zijn de zomervakantie aan het plannen, en zoals het er nu uitziet gaan we via Praag en Wenen richting Kroatië.
De bedoeling is dat we in Praag en Wenen die Musea aan doen die een Egyptische collectie hebben.
Het boek 'Thebes City of Gods and Pharaohs' wil ik voor diegene die er belangstelling voor hebben wel meebrengen (als het dan nog verkrijgbaar is) en dan later als we weer thuis zijn aan U opsturen.

De Thebe tentoonstelling is deze zomer te bezichtigen in Bratislava (ca. maart-oktober 2008) - een heel kleine omweg vanuit Wenen richting Kroatie... Ik vermoed dat de kleine boeken/souvenir winkel van het Naprstek museum nog wel een aantal catalogi ter beschikking zal hebben deze zomer, maar ik zal even navragen. Indien er iemand de catalogus absoluut wil hebben, dan kan dat natuurlijk wel geregeld worden - af en toe breng in ook nog eens een bezoek aan de 'heimat'... (of Jef krijgt een stapel meer richting Benelux?)
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 04, 2008 4:25 pm

Er liep in Praag nog een tentoonstelling i.v.m. Egypte:

UNCOVERING ANCIENT EGYPT
(April 18 - 27, 2008; Lichtenstein Palace, U Sovových mlýnů 4/506, Prague 1-Kampa, open 10.00-17.00)
The event is organized by the National Museum in cooperation with the Office of the Government of the Czech Republic and the Faculty of Philosophy of Charles University to mark the 50th anniversary of the foundation of the Czech Institute (previously Czechoslovak) of Egyptology of the Faculty of Philosophy of Charles University in Prague and in Cairo.

En er loopt momenteel nog steeds een tentoonstelling:

THE EGYPTIAN ADVENTURE OF KAREL HÁJEK
(March 19 - July 27, 2008)
This exhibition recalls a journey to Egypt made by the prominent Czech photographer Karel Hájek in May 1958. Over 600 photographic negatives and positives have survived from this journey: they document in a unique way the rapid and profound changes which transformed Egypt into a modern state and society.
http://www.heartofeurope.cz/museum_national1.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 25.10.2007 - 24.02.2008: Thebe tentoonstelling in Praag

Berichtdoor Rozette » Zo Jun 06, 2010 3:08 pm

The Náprstek Museum of Asian, African and American Cultures, Prague, Czech Republic
Exhibition Thebes : city of gods and pharaohs
Autumn/Winter 2007/8
Per toeval een serie prachtige foto's ontdekt van deze tentoonstelling.
Zie link : http://www.flickr.com/photos/lenkapeac/ ... 284052713/
Gebruikers-avatar
Rozette

Terug naar Tentoonstellingen - voorbij