Open monumentendagen 20 en 21.09.08 - Vrijmetselaarstempel

Moderator: yuti

Open monumentendagen 20 en 21.09.08 - Vrijmetselaarstempel

Berichtdoor meretseger » Vr Aug 29, 2008 3:32 pm

Vrijmetselaarstempels

Lakensestraat 79 – Brussel
za en zo van 10u tot 18u
toegankelijk in groepen van 20 personen

Op 20 april 1909 vraagt de vrijmetselaarsloge Les Vrais Amis de l’Union et du Progrès Réunis aan de Stad de
toelating om een nieuwe locatie voor hun bijeenkomsten te mogen bouwen in de Lakensestraat nr. 79. De opdracht
wordt toevertrouwd aan architect Paul Bonduelle, die het complex voltooit in 1910. De neoclassicistische gevel uit
1832, die uitgeeft op de Lakensestraat, verraadt niets van de verrassing die de bezoeker te wachten staat bij de
confrontatie met de drie tempels in Egyptische stijl. De Kleine, de Midden- en de Grote Tempel vertonen een zelfde
polychrome versiering bestaande uit holkeelkroonlijsten, Hathorpilasters, gevleugelde zonneschijven, dubbelkoppige
adelaars en maçonnieke gereedschappen. De Kleine Tempel ligt onder een hemelgewelf ; zijn wanden illustreren de
symboliek van de Hoge Rangen.

De twee grotere tempels imponeren door hun papyrusbundelvormige zuilen en hun enorme afmetingen. Stucwerk,
lambriseringen en marmer vervolledigen de decoratie.

De vrijmetselarij in Brussel vindt haar oorsprong in de 18de eeuw. Koning Leopold I was er lid van. Het zal de
Brusselaars beslist interesseren dat ook Charles Rogier, Alexandre Gendebien, Gosuin de Stassart, Walthère Frère-
Orban, Auguste Orts, Charles De Brouckère, Charles De Coster, Théodore Verhaegen, Nicolas Jean Rouppe,
Charles Buls, Pierre Van Humbeeck, PierreTempels, Victor Horta… en nog vele anderen, er zich hebben ingezet
voor de verbetering van het menselijke lot. (B 08/08/1988)

Rondleidingen zodra zich een groep heeft gevormd.
Voordrachten : “ Wat is vrijmetselarij ? ”, zaterdag en zondag om 16u (in de Blauwe Tempel).
Deelname op basis van beschikbare zitplaatsen.

Het volledige programma is in pdf te verkrijgen via http://www.monument.irisnet.be/nl/downl ... rog_NL.pdf

Hou er wel rekening mee dat 21.09.08 een autoloze zondag is.
meretseger

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Aug 31, 2008 12:09 pm

Goed dat je dit plaatste Meretseger :!: ik had het anders helemaal niet geweten. Lastig dat het een autoloze zondag is de enige dag dat ik zou kunnen gaan kijken, wel goed dat je hiervoor waarschuwde.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 05, 2008 6:06 pm

Bedankt Meretseger!

Anders had ik dit ook niet geweten ... èn gemist.

Ik ga er zeker naar toe want ik wil dit al een hele tijd zien.

Taa Seqenenre schreef:
Lastig dat het een autoloze zondag is ...
Ik had vroeger ook niet de gewoonte de trein te nemen. Ik schat de Lakensestraat 79 zo'n 1,2 km van het Centraal Station.
En als ik er naast zit is dat de schuld van de routeplanner. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 21, 2008 4:43 pm

Gisteren met de trein geweest.

Drie prachtige Egyptomane zalen met tal van Egyptische kenmerken in de rest van het gebouw.

Dit is de grootste zaal:
Afbeelding

En voor wie dacht (ik bijvoorbeeld :wink: ) dat het Moelandkasteel in Sint-Niklaas de enige zodiak van Denderah in België heeft ... althans een ingekorte versie:
Afbeelding

Een fantastische voordracht in de Blauwe Zaal gehoord op zaterdag dus om 14:00 uur ...
en twee heel mooie boeken aangeschaft waar ik - qua inhoud - al een tijd op zoek naar was:

'De Schatten van de Tempel, Het Belgisch Museum van de Vrijmetselarij', Mercatorfonds, 2006
met heel wat foto's van de zalen in de Lakensestraat
inhoud:
- Een gebouw en een museum: iets over de geschiedenis van de vrijmetselarij
- De tempel of de belichamingen van god
- De werking van de loge
- De hoge graden
- Maçonnieke convivialiteit
- De vrouwen kloppen aan de deur van de tempel
- Het universalisme
-Het maçonnieke portret, het portret van de vrijmetselaar
- De Université Libre de Bruxelles en de vrijmetselarij: kruisende paden
- Vrijheid, vrede, verdraagzaamheid
- De Belgische vrijmetselarij tijdens de eerste wereldoorlog
- Antimaçonnisme

'Architectures maçonniques', Archives d'Architecture Moderne, 2006
Mooie foto's en uitleg over vrijmetselaar-architectuur in België, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Vr Sep 11, 2009 6:56 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 22, 2008 7:16 pm

Het bovenvermelde boek

'De Schatten van de Tempel, Het Belgisch Museum van de Vrijmetselarij', Mercatorfonds, 2006

heb ik vandaag bij boekhandel 'Paard van Troje', Voldersstraat 13, 9000 Gent, 09/330.08.83

te koop gezien voor net geen 12 euro.

Dus wellicht ook in de winkel met dezelfde naam in 3000 Leuven, Ladeuzeplein 12, 016/22.29.60.

Ik heb voor hetzelfde werk in Brussel eergisteren ongeveer 45 euro betaald.

Kon ik niet weten,
maar jullie nu wel. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Egyptomanie