Rare spullen in het Louvre

Moderator: yuti

Rare spullen in het Louvre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 08, 2008 8:42 pm

Wat zijn deze voorwerpen precies die in het Louvre te zien zijn?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Dec 08, 2008 9:26 pm

Ik heb geen enkel idee :?

Gokje, delen van sarcofagen :?:

Ik heb ze niet gezien in het Louvre :!:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor vangilspatrick » Di Dec 09, 2008 12:20 pm

Weet je nog waar in het louvre deze objecten stonden, scheelt zoekwerk in de database van het Louvre.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Jef » Di Dec 09, 2008 1:38 pm

vangilspatrick schreef:Weet je nog waar in het louvre deze objecten stonden, scheelt zoekwerk in de database van het Louvre.

Staat er een database van het Louvre op het net dan :?:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 09, 2008 2:57 pm

Vangilspatrick schreef:
Weet je nog waar in het louvre deze objecten stonden ...

Bij de sarcofaag van Ramses III (zie foto),
staat rechts van het mooie Isis beeldje (zie foto)
een vitrinekast (zie foto)
met aan beide zijdes onderdelen van een lijkkist en op de grond deze voorwerpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor vangilspatrick » Di Dec 09, 2008 3:02 pm

Jef schreef:
Staat er een database van het Louvre op het net dan

Ja die staat op het net.

http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visite?srv=crt_frm_rs&langue=fr&initCritere=true

Gokje, delen van sarcofagen

Ik denk dat dit wel eens het geval kan zijn. Op sarcofagen staan vaak afbeeldingen van diverse goden afgebeeld. Ik kan me voorstellen dat antiekdealers deze sarcofagen in stukken zaagden, om zo de verkoopbaarheid van de stukken aan toeristen te vergroten. Immers een stuk van een sarcofaag is makkelijker verkoopbaar dan een hele sarcofaag. Dit zou ook een verklaring zijn voor de verschillen in omvang en de ronde vorm die bepaalde stukken hebben.

http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visi ... &flag=true
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor vangilspatrick » Di Dec 09, 2008 3:05 pm

Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 09, 2008 3:17 pm

Vangilspatrick schreef:
Ik denk dat dit wel eens het geval kan zijn. Op sarcofagen staan vaak afbeeldingen van diverse goden afgebeeld. Ik kan me voorstellen dat antiekdealers deze sarcofagen in stukken zaagden, om zo de verkoopbaarheid van de stukken aan toeristen te vergroten. Immers een stuk van een sarcofaag is makkelijker verkoopbaar dan een hele sarcofaag. Dit zou ook een verklaring zijn voor de verschillen in omvang en de ronde vorm die bepaalde stukken hebben.

Jouw redenering lijkt me goed mogelijk :!:

Ik moet toegeven dat ik nog niet eens de mogelijkheid van antiekhandel had overwogen :oops: , wel dat het stukken waren van lijkkisten (het zien me er geen cartonnages uit).

Maar daar stelde ik me vragen bij omdat de meeste van die voorwerpen een bijna identieke gebogen structuur vertonen die ik enkel zou kunnen inpassen bij de zijkant van een lijkkist en vele, zoniet alle voorwerpen een centraal tafereel vertonen. Ze hebben ook bijna allemaal een totale omlijsting of althans begrenzing van het tafereel.

Het driehoekvormig stukje - dat geen volledige omlijsting heeft - zou dan van een schouder komen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor vangilspatrick » Di Dec 09, 2008 3:25 pm

Komt uit zaal 13 vitrine 5.

Deze stukken staan niet in database. Aantal andere stukken die ik op de foto's zag wel. Aantal djed-zuiltjes en de rechtersarcofaag op de foto van Imeneminet.

http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visite?srv=obj_view_obj&objet=cartel_19126_32070_ev029532.001.jpg_obj.html&flag=true

Dus als iemand binnenkort in Louvre is, even naar deze zaal en vitrine en kijken wat het precies is. Of het inderdaad delen van sarcofaag zijn.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor vangilspatrick » Di Dec 09, 2008 3:32 pm

Het driehoekvormig stukje - dat geen volledige omlijsting heeft - zou dan van een schouder komen?

Dat zou inderdaad heel goed zo kunnen zijn.
Met wat fantasie kun je bij andere sarcofagen vergelijkbare figuren uitsnijden bij de schouder.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 09, 2008 3:36 pm

Vangilspatrick schreef:
Dus als iemand binnenkort in Louvre is, even naar deze zaal en vitrine en kijken wat het precies is. Of het inderdaad delen van sarcofaag zijn.

Voor zover ik me herinner staat er onderaan de vitrinekast geen verwijzing naar deze voorwerpen.

William en Pyloon waren er bij, ik herinner dacht ik dat ik samen met William naar uitleg gezocht heb, maar weet dat laatste niet meer helemaal zeker.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Di Dec 09, 2008 3:42 pm

Ik herinner me inderdaad dat we voor deze vitrinekast deze stukken hebben besproken maar weet niet meer precies wat het resultaat was van onze bedenkingen.
Op onze leeftijd zou je alles moeten noteren!!!!!
:lol: :lol:

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 27, 2009 8:17 pm

Gevonden ... laat bericht: ik zag een gedeelte van deze voorwerpen op de tentoonstelling 'Les Portes du Ciel' en het zijn allemaal stukken van een cartonaage van een zeker Padiouf ...

http://mini-site.louvre.fr/portesduciel ... -01-03.pdf
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor vinniev10 » Ma Aug 03, 2009 9:51 am

Toen wij in het louvre waren hebben wij er foto's van getrokken. Ik heb die foto's nagekeken en volgens mij zijn het delen van een sarcofaag
vinniev10

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Aug 03, 2009 10:53 pm

Vinniev10 schreef:
Toen wij in het louvre waren hebben wij er foto's van getrokken. Ik heb die foto's nagekeken en volgens mij zijn het delen van een sarcofaag

Inderdaad, goed gezien ... waar was je toen ik me dit voor het eerst afvroeg. :wink:

Het is die misleidende vorm ... welke mens met goeie bedoelingen gaat nu denken dat men cartonnages in stukken gaat beginnen snijden?
:roll:

Mag ik zeggen dat door de band genomen verschillende termen gebruikt worden voor wat waarmee de oude Egyptenaar van zekere elite begraven werd?

Sarcofaag: stenen omhulsel voor een mummie

Lijkkist: houten kist, rechthoekig of mensvormig waarin de mummie geplaatst werd, al of niet eerst in een cartonnage, al of niet in meerdere lijkkisten.

Bovenste wordt deksel genoemd, het onderste: kuip.

Cartonnage: een omhulsel dat direct de mummie bedekte. Omheen een mal werd met linnen en gom een soort papier-maché gemaakt in een menselijke vorm en met stuc en verf afgewerkt. Kan een volledig omhulsel zijn (open aan het voeteinde, waarvoor dan een plank gebruikt werd om af te dichten) of een combinatie van masker en voethuls.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Wat of waar is dit?