Oudste papyrusrol

Moderator: yuti

Oudste papyrusrol

Berichtdoor Jef » Di Dec 09, 2008 9:24 pm

Wisten jullie dat,

de oudste papyrusrol die tot op heden is gevonden, is gevonden op het Sakkara-complex.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Oudste papyrusrol

Berichtdoor Taa Seqenenre » Wo Dec 10, 2008 8:08 pm

Jef schreef:Wisten jullie dat,

de oudste papyrusrol die tot op heden is gevonden, is gevonden op het Sakkara-complex.

Ja, maar het is een onbeschreven rol voor zover ik me herinner ooit een gehoord te hebben.

Weet je in welk verband deze rol gevonden is? Betreft het een grote rol of een stukje papyrus? En hoe wist men de ouderdom?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 13, 2008 5:31 pm

Taa Seqenenre schreef:
Weet je in welk verband deze rol gevonden is? Betreft het een grote rol of een stukje papyrus? En hoe wist men de ouderdom?

Het is inderdaad een onbeschreven papyrusrol ... uit de tombe van Hemaka (S 3035, een heel stuk ten noorden van het Djozer-complex) in Saqqara, gevonden door Walter B. Emery.

Hemaka leefde in de tijd van farao Den uit de Iste dynastie.

Emery vermeldt in 'Excavations at Saqqara: The tomb of Hemaka', 1938, een ronde houten doos met als enige inhoud een kleine platte rol onbeschreven papyrus.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Dec 15, 2008 1:36 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Taa Seqenenre schreef:

Het is inderdaad een onbeschreven papyrusrol ... uit de tombe van Hemaka (S 3035, een heel stuk ten noorden van het Djozer-complex) in Saqqara, gevonden door Walter B. Emery.

Hemaka leefde in de tijd van farao Den uit de Iste dynastie.

Emery vermeldt in 'Excavations at Saqqara: The tomb of Hemaka', 1938, een ronde houten doos met als enige inhoud een kleine platte rol onbeschreven papyrus.

Dat de papyrusrol onbeschreven was wist ik niet.
Ik vroeg me al wel af wat er op te lezen was, hierover werd niet gesproken in het berichtje dat ik las.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Wat of waar is dit?